zondag 17 november 2013

THEMA; WIE HET SCHOENTJE PAST , TREKT HET AAN !!

Week van 4 november t.e.m.20 november 2013


Om het thema te beginnen heb ik het verhaal verteld van " Hectors nieuwe schoenen ".
Een prentenboek van een krokodil die nieuwe sportschoenen krijgt , maar het zijn niet de juiste .
De andere vriendjes hebben schoenen met een voetballetje op en op zijn schoenen staat een ster; niet cool!
Maar de held van de speelplaats heeft ook nieuwe schoenen en wat blijkt , het zijn precies dezelfde als die van Hector.

Grappig verhaaltje die we samen met de kleuters gedramatiseerd hebben .

Tijdens dit thema hebben we schoenen waargenomen; grote , kleine, laarzen, sandalen, klompen , pantoffels ,herenschoen, damesschoen, kinderschoen, zwemvliezen, voetbalschoen, balletschoen, dansschoenen, hoge hakken , regenlaarzen, sportschoenen, waterschoenen....

Begrippen werden aangebracht; zacht , donzig, leder, rubber, stof, hard, breed , smal, hoog , laag , groot , klein, bovenaan de schoenenkast , onderaan de kast .

Woordenschat ; veters , ritsen, klittenband, drukknopjes, gespen, hakken, neus en tong van de schoen, voorkant, zijkant, onderkant , in en uit , zool...

We hebben schoenen nagetekend.
Afdrukken maken met onderkant schoen.
Schoen met krantenpapier en lijm inpakken , versieren met verf en kleeffiguurtjes .
( Dat zal de schoen zijn die we gaan kunnen gebruiken om klaar te zetten als de Sint komt .)

Spelletjes gespeeld zoals ; Zoek dezelfde schoen.
                                        Zoek geblinddoekt naar de schoen waarover de juf het heeft .
                                        Juf heeft het over een schoen, zoals ; het is bruin, heeft klittenband....
                                                 Van wie is de schoen....
                                        Schoenen sorteren van groot naar klein of omgekeerd.
                                        Schoenen sorteren volgens eigenschappen, sportschoenen bij elkaar
                                        zomerschoenen...
                                        Taalspelletjes; omschrijven van schoenen.
                                        Rijmwoorden op sandaal, laars, klomp, pantoffel...
Gekeken naar filmpjes over het maken van schoenen .

Luisteren naar sprookje van " de rode schoentjes"
Luisteren naar sprookje " Klein Duimpje en de zevenmijlenlaars"

Verhaal vertellen over " Robbie's rode laarzen" .

Sorteren van laarzen van hoog naar laag en omgekeerd.

Winkel maken met schoenen , kleuters leren winkelen; schoenen kiezen, schoen passen, schoen in de juiste schoendoos stoppen, schoen kopen met muntjes , kleuters leren tellen .







Schoendozen sorteren van groot naar klein.
Schoenen in de juiste dozen steken, raden welke schoenen er in welke doos passen.

Schoenendans doen ; " van klepper de klepper de kloef kloef kloef "

Turnlesje; estafette met twee groepen .
We brengen schoenen naar het kasteel met een fiets .

Kleuren van schoenen , schoenenwinkel, schoenmaker , laarzen, voetbalschoen, balletschoen...

Lied leren; Schoenenparadijs.






 


                                       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten