vrijdag 8 november 2013

THEMA; KABOUTERS IN HET BOS


Week van 17 oktober t.e.m.25 oktober 2013


Tijdens de week van de kabouters nam ik de kleuters mee op tocht door het bos.
Ik vertelde een fantasieverhaal , ik vertelde hen dat ik iedere dag een wandeling deed naar het bos en dat ik er kaboutertjes zag dansen , spelen, lachen...
Ik moest heel erg stil zijn anders konden ze me horen, ik verstopte me achter een dikke boom en beleefde al hun avonturen mee ...

Zo was er de éne dag het verhaal van de sportkabouter, die dag deden we dan allerlei spelletjes in de zaal; om ter snelst lopen, zo hoog mogelijk springen, ver springen, de bal zo hoog mogelijk gooien, evenwicht leren houden op een boomstronk ( zweedse bank)

Op een andere dag was er de kookkabouter, die maakte een taart voor de eekhoorntjes .
Daarbij moest hij de ingrediênten afwegen om de taart te bakken ..


Begrippen zoals , zwaar , licht, zwaarder maken, lichter maken, evenzwaar werden aangebracht ...

Op een andere dag zag ik de grapjeskabouter , die haalde grapjes uit met de andere kabouters .

De laatste dag zag ik de griezelkabouter, die wou alle andere kabouters bang maken in het bos, hij haalde grapjes uit met hen, hij verkleedde zich in een spookje en deed de kookkabouter schrikken .


Er werden naast die verhalen en activiteiten ook het gezelschapsspel aangebracht van de kabouters en de kobolt : om het eerst de kabouterhuisjes afwerken en bouwen eer de kobolt hun gebouwen omver gooit .


Ik had ook een computerspel mee over de herfst , daarmee konden ze de dieren per groepje zetten wie in de herfst zijn winterslaap doet, wie naar het Zuiden vliegt , wie hier in zijn nestje blijft of in de stal ....
Ook herfstsnoepjes sorteren per soort.
Liedjes beluisteren over de herfst.
Verhalen beluisteren .



In het kader van de " MOS" deden we een toneeltje met de juffen .
Over " AFVAL" sorteren.

Twee kindjes zitten in het bos, ze gaan er hun boterhammetjes opeten.
Maar ze gooien alles in het rond in het mooie bos, hun flesjes, papier...

Kabouter " netjesopgeruimd" loopt door het bos en ziet plots al het vuil, hij is een beetje boos en vraagt aan de kleuters wie dat gedaan heeft .
De twee kindjes ( juf Bea en juf Pascale) komen terug en moeten alles opruimen dan is het kaboutertje weer blij.
PMD - restafval - glas - GFT ( bananenschil) worden getoond .
Kleuters mogen meehelpen om te sorteren.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten