maandag 2 juni 2014

THEMA ; IK BEN EEN ROBOT


In de week van 19 mei tot en met 6 juni leerden we over ROBOTS!

Daar meer dan de helft van mijn kleuters al een paar maanden aan het praten waren over robots , kon ik niet anders dan dit thema even uit te werken.

Ik ben begonnen met het verhaal ; super papa.
Dit is een prentenboek dat gaat over een papa die een supersaai beroep heeft .
Eens hij thuis is verdwijnt hij in zijn tuinhuisje om daar in alle rust en in het geheim aan de allerlaatste uitvindingen en robots te werken.
Hij maakt van alles om mama te helpen in het huishouden maar er loopt van alles mis.

Vanuit dit boek laat ik de kleuters kennis maken met robots in het echte leven.
Er bestaan robots die de dokters helpen bij operaties, huishoudrobots, robots om de bejaarde mensen te animeren en hen te laten bewegen ( denk maar aan de dansrobots) robots in de ruimtevaart , robots voor amusement ( schaken tegen robots)




Ik had ook en boekje mee waar allerlei robots instaan .



We leerden liedjes aan ; robothond en ik ben een robot .
We deden de bewegingen mee met het lied.

Onze  poppenhoek werd een robotfabriek, de kleuters moesten in groepjes samenzitten om eerst een ontwerp te maken hoe hun robot er moest uitzien en daarna gingen ze aan de slag met dozen...
De versiering heeft wat op zich moeten wachten daar we dan aan ons geschenk voor vaderdag moesten werken...
Maar het werd een mooie robot...









Kleuters werden creatiever met de week , ze vonden zelf uit dat je een doos op je hoofd kon zetten en er een gat insnijden om er uit te zien als een robot ....



We hebben ook gedanst als een robot...

Versje voor vaderdag aangeleerd...

In de derde week hebben we dan de film bekeken , ROBOTS....

In die film gaat een robot naar robotstad om er zijn uitvinding te tonen aan meneer Bigweld...

Na die film hebben de kleuters in de bouwhoek , robotstad nagemaakt.




En als afsluit hebben al jullie kleuter hel wat werk gehad aan het geschenk voor hun papa, hun eigen robot...



Hopelijk helpt hij jullie om nooit meer je spulletjes kwijt te raken :-))))))))


Geen opmerkingen:

Een reactie posten