maandag 2 juni 2014

THEMA ; DE BIJTJES EN DE BLOEMETJES

In aanloop naar  moederdag had ik het over het thema  bijen.

Een zeer leerrijk thema!


IK had van de bibliotheek een heleboel boekjes mee over bijen en wespen.
De boeken werden in de boekenhoek gezet en er kon ten alle tijde in gekeken worden.

Ik begon mijn thema met het prentenboek ; Tippie zoekt honing.
In dat verhaal gaat een beertje op zoek naar honing , hij komt een bijenkoningin tegen die heel verdriteig is want haar honingraat is verwoest .
Tippie besluit om haar te helpen en krijgt als beloning drie potten honing mee naar huis.

Bij dit thema wou ik heel graag aan de kinderen leren , hoe de bijen leven, wat ze doen, hoe nuttig die diertjes wel zijn.
We keken naar filmpjes op " beeldbank - schooltv " om dit aan te tonen.

In boeken werd aangetoond hoe bijen eruit zien.
Ik had ook een hommel en bij mee om te kijken onder een heel goed vergrootglas met lichtje .
We zagen zeer erg goed zijn haartjes , zagen zelfs het tongetje van de bij, zijn vleugels , poten ...

Vanuit die waarneming mochten de kleuters bijen tekenen en schilderen .

In de boeken werd ook het verschil aangetoond tussen een wesp en een bij.
Wespen mogen we verdelgen maar bijtjes NIET .

Woordenschat werd aangebracht zoals; imker - honingraat - bijenkast - bijenkoningin -  werksters - larve
bijenkorf - honing - stuifmeel - nectar - angel - steek - voorraad - zeshoek - zwerm - hommel - kwispeldans...

Kleuters kregen de kans om bijen te tekenen, schilderen en vrij te knutelen .

We hebben liedjes geleerd over de bij.

We hebben de kwispeldans gedaan zoals de bijen doen om hun vriendjes te tonen waar heerlijke nectar is .

We hebben proefspelletjes gedaan met honing.
We hebben ook besproken waar we honing kunnen vinden: shampoo -  snoepjes -  poetsmiddelen ..
De GENEZENDE kracht van honing ( bij verkoudheid een beetje honing in wat warme melk )


We hebben dan ook een geschenk gemaakt voor moederdag in het teken van ons thema .
Een koekjes - en snoepjes schaal....
We hebben ook honingkoekjes gebakken .

Een zeemzoeterig versje hoorde erbij :-))))

Ik laat jullie meegenieten van een paar sfeerbeelden















Geen opmerkingen:

Een reactie posten