donderdag 2 april 2015

BC ; DE ZINTUIGEN

Van 23 februari t.e.m. 6 maart hadden wij het over de zintuigen .

Ik begon met het verhaal uit het prentenboek " Mijn zus woont in het donker"

Het verhaal gaat over een meisje dat blind is , mama en papa moeten even weg ,maar dan begint het te regenen en te onweren, met als gevolg dat de elektriciteit uitvalt en de kinderen ( blind meisje met haar grote broer en klein zusje) in het donker zitten.
Grote zus vindt perfect alles terug want zij is gewoon van in het donker te wonen en troost en helpt haar broer en zus .
Ze is helemaal niet bang , als mama en papa terugkomen zijn ze heel fier op grote zus .

Ook het prentenboekje van " met andere ogen" werd verteld .
Verhaal over een blind kindje.

Naar aanleiding van het verhaal hebben we voelspelletjes gedaan .
Eerst moesten de kleuters zoeken naar het voorwerp waar juf om vroeg .
Daarna voelden ze aan voorwerpen en moesten ze beschrijven .


Daarna hebben we geblinddoekt geschilderd .
Kleuters vonden het heel raar en wilden de hele tijd het blinddoekje afnemen .




We kregen van de mama van Warre een grote doos vol spulletjes en leerrijke dingen die ze gebruiken in de school voor blinden en slechtzienden .
Landkaarten in relief , brailleboeken , voelstok, blokken met stippen om te voelen , verschillende brillen met zwarte vlekken op , als je die aandoet zie je hoe verschillende kinderen de wereld zien .

We hebben eens geblinddoekt mogen stappen in de zaal met de voelstok en op die manier proberen te voelen hoe blinde mensen zich moeten voelen ...

We hebben geblinddoekt gevoeld aan grappige dingen , kleuters konden dan verwoorden wat ze voelden .

Geblinddoekt luisteren naar muziek en proberen te bewegen .

Braillekaarten maken om dan te bundelen in een boekje.

Spelletje met de speciale brillen.

Gefietst met de brillen ( niet makkelijk)




Wiskundige activiteiten  zoals ; geblinddoekt voelen aan vromen en benoemen van cirkel, vierkant, rechthoek, driehoek ...

Geblinddoekt tellen van voorwerpen .

Voeldoos maken voor klassikaal gebruik .


Liedjes aangebracht; De zintuigen
                                   Dit is mijn neus..

Versje aangebracht; Voelsprieten .

Gekken snoeten trekken in de spiegel .



Tekenen van ons gezicht met oog voor details; ogen, wenkbrauwen, wimpers, pupil, neus, mond , oren ...

De mama van Warre kwam ons een paar woorden tonen in gebarentaal ...



Uitbeeldingsspelletjes.

Geblinddoekt muziekinstrumenten bespelen .

De eerste week ging vooral over het zicht en blind zijn, de tweede week was er iedere dag een ander zintuig ; het gehoor , de reuk, het proeven en het voelen ...

Reukspelletjes



Proefspelletjes





Met het witloof dat we zelf geteeld hebben , hebben we soep gemaakt ...
proeven van de witloof ( rauw = bitter)
Dan de soep geproefd ( witloof gekookt)







Tussendoor werkten we met de derde kleuters met ons contractwerk.
Daarin maakten we kennis met een stappenplan.




Er werden filmpjes getoond aan de kleuters ; schooltv beeldbank ( zeer goed uitgelegd naar leeftijd van de kleuters)  over Flip de beer gaat mee naar de blindenschool.
Flip de beer in de dovenschool.
Het oor.
De neus en de reukzin.
De oogarts.

Met kruiden hebben we dan een kipje bekleefd...het bleef een paar weekjes ruiken in de klas :-))




Aardappelschijfjes gebakken met verschillende kruiden en geproefd....





We zijn tijdens het BC ook nog eens op seizoenspad geweest met Juf LIEN ( werkplekstudente )
Dezekeer werd het,  het seizoen " winter"

Als we het over de winter hebben met de kleuters dan hebben we meestal prenten mee van sneeuwlandschappen en sledes enzo..

Maar bij deze winterwandeling hebben we geen sneeuw gezien natuurlijk :-)

Enkel sneeuwklokjes, krokussen , kale takken aan de bomen , weinig gras op het voetbalplein , geen vruchten aan de struiken deden ons aanvoelen dat het winter was .







Geen opmerkingen:

Een reactie posten