zaterdag 22 september 2012

THEMA; Alles heeft zijn plaatsje, we verkennen ons klasje

Week van 17 tot en met 21 september


We zijn nog steeds bezig met ons thema terug naar school en alles wat daarbij hoort.
Eer we aan het nieuwe schooljaar beginnen is het zeer belangrijk dat de kleuters alles weten staan , wat ze wel en niet mogen gebruiken , we maken afspraken in verband met alle hoekjes in onze klas en vooral , we leren er ons aan te houden.

De eerste twee weken brachten we de bouwhoek aan , de puzzelhoek, de vrije knutselhoek, de boekenhoek en autohoekje aan.
Deze week brachten we de kniphoek aan .
Dat is een hoekje waar twee kleuters kunnen zitten.
Dit hoekje heeft als doel dat de kleuters er vrij mogen knippen, ze leren hun kniptechniek te verbeteren.
Er zullen gedurende het schooljaar opdrachtjes aangebracht worden, om het hoekje te verrijken.

Dit keer konden kleuters bloemetjes kleuren, uitknippen en met plakband op een touwtje kleven, zo kregen ze een ketting.
Mss heb je als mama wel een ketting gekregen dezeweek :-)

Annabelle knipt bloemetjes uit om een ketting van te maken.
Dezeweek kregen alle kleuters ook hun persoonlijk doosje.

De zonnetjes ( 3 de kl) krijgen in hun doosje kleurpotloden, een gewoon tekenpotlood, schaar met hun symbool zodat ze hun schaar gemakkelijk terug vinden. Een blaadje met 12 zelfgekleurde potloodjes als controle als ze potloden verliezen. Later op het schooljaar krijgen ze ook stiften en een lijmstift ( pritt)

De sterretjes ( 2 de kl) krijgen in hun doosje wasco's en een schaar. Later krijgen ze ook kleurpotloden .

Het is de bedoeling dat ze telkens hun doosje uithalen als ze een werkje komen maken aan tafel of als ze willen vrij knutselen , ze leren zorg dragen voor hun eigen materiaal en proberen geen dingen te verliezen.
Na het werken zetten ze hun doos terug in de kast.




Dezeweek heb ik ook de computers weer aangesloten, een heel erg leuk weetje is dat we dezeweek internet kregen.
Nu hebben we veel meer mogelijkheden naar filmpjes kijken rond een bepaald thema, of een lied opzoeken, een voorwerp of dier zoeken indien kleuters vragen hebben .
Spelletjes via internet kunnen spelen...

Dezeweek hielden we het bij het derde kleuter , zij konden het spel ; studio 4 spelen, doel is om met pijltjes van toetsenbord en muis te kunnen werken.
Sorteerspelltjes, van hoog naar laag sorteren, volgens kleur, punt -puntverbinding, breng het muisje bij de kaas, vormen zoeken en aanvullen van patroon...

De volgende stap zal zijn dat ik een kleuter van 3 de en 2 de samenzet, en dat het zonneke toont hoe het sterreke kan spelen ( derde krijgt verantwoordelijkheidsgevoel)

Marlies kijk toe hoe Muaz  alles corect uitvoert, blijkbaar wel anders hadden wij het gezien hoor;-)))

Marlies zelf aan de beurt. Rania wacht geduldig haar beurt af

Ook Jutta mag even ook het muisspel spelen, breng de muis naar het kaasje.

















































Er werden ook observaties gedaan , dezeweek heeft de juf eens gekeken hoe we kunnen puzzelen.

Bij de 2 de kls beginnen we met puzzels van  9 stukken , als ik zie dat ze dat kunnen breng ik 12 stukken , tot 15 stukken aan , degene waarbij ik zie dat ze er 20 aankunnen , probeer ik eens .

Bij de 3 de kls, vond ik dat sommigen vorig jaar goed konden puzzelen en begon ik met een puzzel van 50 stukken.
Als ik ondervind dat het te moeilijk is , geef ik een puzzel van 35 stukken of keer ik terug naar 20 stukken, elk kind ontwikkelt op hun eigen tempo .
Kleuters mogen zelf beslissen of ze een puzzel met meerdere stukken nemen .
















Ook de letter - en schrijfhoek werd dezeweek aangbracht; ook om te beginnen is deze hoek voor de zonnetjes.
Gedurende het schooljaar komen ook de sterren aan de beurt.

Ook in die hoek zullen we werken met af en toe opdrachtkaarten naargelang het thema.

Dezeweek had ik alle namen van de kleuters in blokletters geschreven en geplastificieerd , deze kaarten blijven liggen en kleuters kunnen nu alle namen proberen na te schrijven of te stempelen met letterstempels.
Ze leren letters uit hun eigen naam te herkennen.Ze zien ook welke namen er de langste zijn en de kortse namen,( aantal lettertjes die ze tellen )





Wil jullie deze week ook iets heel moois tonen, een klein voorbeeldje van hoe het gewone spel bij kinderen ons toch aantoont dat spel , LEREN is  ( al spelende leren onze kinderen)

Ruben maakt een brug  die ten eerste hoog en breed genoeg is om een vrachtwagen te laten doorrijden.
Het kind LEERT uit ervaring , indien de brug te laag was , wist hij dat de vrachtwagen er niet door kon .
De pijlers van de brug moeten evenhoog zijn of de plank zou eraf gevallen zijn....

Prachtig toch !!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten