maandag 10 september 2018
Onze eerste weken in de blauwe klas!
Hallo iedereen die al eens een kijkje komt nemen op de blauwe blog!
We zijn weer een spiksplinternieuw schooljaartje begonnen en we hebben er zin in!
Voor de zonnetjes (de sterren van vorig jaar, die nu in het 3e kleuter zitten), is het al niet meer zo helemaal nieuw (hoewel de klas toch een beetje veranderd is van indeling), dus zij vinden al snel opnieuw "hun draai"!
Dat komt goed van pas, want voor de sterretjes (2e kleuter), die vorig jaar in de gele klas zaten, is de klas wel helemaal nieuw. Zij worden goed geholpen door "hun" zonnetjes om alles samen te ontdekken. En wees maar gerust dat zij nu heel trots zijn dat ze de "oudsten" zijn en alles al goed kennen.
Tijdens de eerste weken van een nieuw schooljaar wordt er vooral gewerkt aan een goede gewoontevorming:
- Wie is onze nieuwe juf en is 't een beetje een toffe? :-)
- Wie zijn de nieuwe vriendjes en welk symbool heeft iedereen gekozen?
- Hoe verloopt onze dag, onze week?
- Hoe verloopt het onthaal en welke liedjes en versjes worden er dagelijks gebruikt?
- Welke kalenders zijn er allemaal?
- Wat moet het baasje van de dag allemaal doen?
- Welke zijn de afspraken in de klas en daarbuiten?
- Welke hoekjes zijn er in de klas en welke ketting hoort erbij?
- Waar vinden we alles terug?
- ... (het zit in de kleine dingen)
Al die afspraken en gewoontes zijn heel belangrijk, want het is de basis voor een goede klaswerking!
Dit zijn de hoekjes in de blauwe klas:
GEEL: De poppenhoek, de verkleedhoek en de winkel
In deze hoek wordt de fantasie van de kleuters gestimuleerd. Er zijn kansen tot expressie. Het sociale wordt bevorderd en er is veel kans tot taalverrijking. Door het aan- en uittrekken van verkleedkledij en schoenen wordt de zelfstandigheid en zelfredzaamheid bevorderd. Ook het opruimen is een activiteit op zich in deze hoek en draagt bij tot de zelfstandigheid en de werkhouding van kleuters. In de winkel komen er dan weer heel wat wiskundige begrippen aan bod.
GROEN: De bouwhoek
Hier wordt geëxperimenteerd met verschillende bouw- en constructiematerialen: grote en kleine plankjes, houten blokken, duplo, clics, smartmax, ... Het leren delen, afspreken en samen spelen is hier heel belangrijk; Er komt ook heel wat techniek bij kijken. Ook de denkontwikkeling wordt gestimuleerd door het volgen van stappenplannen en bouwplannen.
WIT: de kieskast
Hier worden fijnmotorische vaardigheden geoefend: steekparels, kettingen rijgen, mozaïek,... maar ook de fantasie wordt geprikkeld, want de kleuters kunnen hier ook spelen met het ridderkasteel, het poppenhuis, de boerderijdiertjes,... Het is ook een hoek waar de zelfstandigheid ontwikkeld wordt.
PAARS: de vrije knutselhoek
In deze hoek mogen de kleuters vrij knutselen: vrij knippen, plakken, kleven, tekenen, kleuren, stempelen, nieten, perforeren,... Er worden op een heel speelse wijze verschillende technieken uitgeprobeerd en ingeoefend. Oudere kleuters kunnen stappenplannen volgen ( dit stimuleert de zelfstandigheid).
ROOD: plasticinehoek, boetseerhoek
In deze hoek wordt gewerkt aan fijne motoriek en fantasie.
BLAUW: de spelletjeshoek en puzzelhoek
Hier worden gezelschapsspelletjes aangeleerd, vrij gespeeld en er wordt op niveau gepuzzeld. Het spreekt voor zich dat dit bijdraagt tot de denkontwikkeling en logisch inzicht.
LICHTROZE: de lees- en schrijfhoek en het tekenbord
In deze hoek kunnen de kleuters experimenteren met schrijven en met letters.
DONKERROZE: de muziekhoek
Deze hoek is occasioneel geopend. De kleuters kunnen experimenteren met de verschillende muziekinstrumenten. Ze mogen dan ook gebruik maken van de zaal
BRUIN: de bewegingshoek
In deze hoek kunnen kleuters zich uitleven op fietsjes, spelen met de ballen, met touwen, loopklosjes, planken, doeken,... Ze gebruiken hier uiteraard ook de zaal voor.
ZWART: computer en tablet
Op de computer kunnen de kleuters via het platform van "KIBRO" allerlei leerrijke spelletjes spelen. Ze doen hierbij vaardigheden op met de muis.
Op de tablet kunnen de kleuters via de app "My first app" op hun niveau leerrijke opdrachten uitvoeren ivm taal en wiskundig inzicht. Ze hebben ook toegang tot de app van Kaatje en Ketnet. Het is niet de bedoeling om gewoon filmpjes te bekijken. Meestal wordt er per twee gewerkt.
ORANJE: zandbak
Hier wordt het sensomotorische geprikkeld en ontwikkeld. Er wordt geëxperimenteerd met hoeveelheden en er komen wiskundige begrippen aan bod zoals vol, leeg, halfvol, zwaar, licht, droog, nat, hoog, lang , kort....
Het zand kan soms vervangen worden door vb, kastanjes, noten, takken, stenen, maïs,...
LICHTGROEN: de boekenhoek en luisterhoek
Hier kunnen de kinderen zich inleven in de verschillende verhalen uit boeken of luisteren naar een voorgelezen prentenboek. Er kunnen ook luisterspelletjes gespeeld worden.
GRIJS: de timmerhoek
Deze hoek is occasioneel open omdat hij toch wel wat begeleiding vraagt. De kleuters mogen werken met een hamer, een tang en nagels.
ANDERE: themahoek
Occasioneel kan er een themahoek aangebracht worden zoals bvb een donker- en lichthoek, een knuffelhoek, een techniekhoek,...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten