Ik ben mijn thema begonnen met het prentenboek :
Hector 's nieuwe schoenen.
Het boekje gaat over een jongen die nieuwe schoenen krijgt voor zijn verjaardag , maar hij is niet blij , het zijn niet de juiste schoenen, ze hebben een ster op de zijkant in plaats van een coole voetbal.
Iedereen in de klas heeft zo'n coole schoenen met een voetbal .
Nu is Hector niet te troosten.
Maar dan komt de stoerste jongen er aan en die heeft net als Hector , schoenen met een ster .
Nu vinden alle kinderen dat Hector erbij hoort .
Het verhaal laat ons ook nadenken over leren blij zijn met wat je krijgt.
Niet iedereen heeft dezelfde dingen ...
Je kan er ook bij horen zonder de juiste schoenen.
Daarna werd de rode hoek omgetoverd in een schoenenparadijsje.
Daar konden kleuters alle schoenen passen en hun fantasie werd geprikkeld.
Zo vonden ze zelf personages uit die ze werden door het dragen van bepaalde schoenen.
Ze deden de sneeuwlaarzen aan en toverden iedereen in een ijs standbeeld .
Ook heel goed voor de ontwikkeling van de zelfredzaamheid, schoenen leren aan en uittrekken en leren omgaan met ritsen en sluitingen .
Ze leerden ook welke schoenen er pasten aan de voeten , zijn ze niet te klein, te groot ...
Om het geheugen te ontwikkelen , speelden we een memory met verschillende soorten schoenen die we eerst leerden benoemen .
We hebben verschillende schoenen waargenomen , woordenschat werd aangebracht ; ritsen, klittenband, gespen, zool, neus , tong , hiel , ook de juiste schoenen plaatsen bij de verschillende soorten sport .
Allerlei spelletjes werden gespeeld; verstopspelletjes, rijmspelletjes op schoenen, ruimtelijke begrippen bijbrengen door de begrippen te benoemen bij een rij schoenen.
Tweede verhaal verteld ; nieuwe laarzen ...
Sorteren van groot naar klein en ook per soort , de kleuters mochten ook verzamelingen maken met de schoenen, ze vonden zelf de criteria uit ; daarna werden de schoenen geteld , er werden evenveel blokjes bijgelegd en zo konden kleuters zien waar de meeste of minste lagen ...
Er werden ook vele spelletjes gespeeld in de zaal . Met de schoenen stappen op de grond, op een verhoog, schoenen tegen mekaar laten tikken , muziek maken met onze schoenen...
Uiteraard werd hier geobserveerd wie al flink zijn eigen schoenen kan aantrekken en dichtmaken.
In de fijne motoriekhoek spelen met veters , naaikaarten aanbrengen
Muzische activiteit: Het ontwerpen van een eigen schoen, heel moeilijk voor de zonnetjes, vraagt heel wat techniek en doorzettingsvermogen en handigheid...
De schoenen moeten nog versierd worden volgende week
Fantasieontwikkeling ; vrij schilderen ....schilder een hele speciale schoen ( hij moet iets kunnen)
Afdrukken maken met de zolen van de schoenen...
Boekenhoek aanvullen met boeken over schoenen
Dezeweek ook alle derde kleuters leren werken met een bepaald spel op de computer .
Het was de bedoeling dat ik zag wie overweg kan met de muis en ik leerde hen het spel zelfstandig te spelen .
Dan konden de derde kleuters hun vriendjes van het tweede kleuter even meenemen naar de computer en hen het spel
leren ...
Er werd ook voor het eerst gewerkt met de I-pad
Ik toonde ook filmpjes op schooltv, hoe een schoen gemaakt werd , zo leerden ze ook het woord ; leder...
Ik heb ook een filmpje getoond van tapdans , the lord of the dance.
Ik toonde hen de dansen .
Ze waren heel enthousiast en wilden het nadoen, zeer mooi spektakel :-)
Er werd een dansje gedaan over schoenenpiet .
Dit naar aanleiding van mn volgend en aansluitend thema
Sinterklaas ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten