Hallo , hier zijn we weer terug !!!!!
TERUG NAAR SCHOOL
Hallo mama's , papa's , oma's , opa's, tantes, ooms, en allen die zeer graag even een kijkje komen nemen wat we in het klasje allemaal doen .
We zijn weer een "spiksplinternieuw" schooljaartje begonnen.
En weet je ; We hebben er echt zin in.
Via de BLAUWE blog kunnen jullie meekijken binnen de vier muren van ons klasje.
Het zou ook kunnen dat ik af en toe even een oproep doe om iets mee te brengen.
Natuurlijk komen officiƫle briefjes nog steeds via mail of briefjes komen mee met jullie kleuters.
De eerste twee weken werken we vooral rond het thema ; terug naar school.
Voor de sterretjes ( 2 de kleuters) die nu zonnetjes worden ( 3 de kleuter) breekt er een leuke periode aan , ze krijgen al ietsje meer verantwoordelijkheid en ze mogen dingen doen die de tweedekes nog niet mogen; Bezoek aan het huis van de Sint, gaan zwemmen, met het eerste leerjaar even samen spelen en naar de klasjes zelf eens gaan....
Voor de maantjes ( die van juf Carole en juf Pascale kwamen) die nu flinke sterretjes worden, is het allemaal nog wat nieuw , nieuwe vriendjes , nieuwe klas, nieuwe hoekjes om in te spelen...
Het leerrijke aan de leefgroepen ( graadsklasjes) is dat de zonnetjes nu een hele week zorg mogen dragen voor de sterretjes. Ze nemen elk een kleuter onder hun vleugeltjes en proberen hen te begeleiden naar de toiletten,ze helpen bij de jassen, bij de drankjes, in de speelhoekjes, helpen bij het opruimen in de verschillende hoekjes, proberen zelfs een beetje te troosten als er een kleuterke verdriet heeft.
Natuurlijk loopt juf ook nog rond hoor :-)
Tijdens de eerste twee weken wordt er vooral gewerkt aan een goeie gewoontevorming:
- Kleuters leren de verschillende speelhoekjes kennen, ze maken samen met de juf afspraken van wat mag en niet mag in ieder hoekje, daar leren de kinderen zich dan ook aan te houden.
- Kleuters leren de juiste kettingen te dragen bij ieder speelhoekje, als alle kettingen weg zijn aan een haakje , weten ze dat dit hoekje volzet is en dat ze een ander hoekje moeten zoeken.
De hoekjes van onze klas zijn:
GEEL; De poppenhoek; De fantasie van de kleuters wordt hier gestimuleerd, er is heel veel kans tot taalverrijking , sociaal gedrag wordt bevorderd,verkleedkledij zelf leren aantrekken stimuleert dan weer de zelfstandigheid en zelfredzaamheid, het leren opruimen van de hoek is hier ook van groot belang.
ROOD; Bouwhoek; het maken van constructies , samenspel; hoe kunnen we samen een contstructie bouwen. Bouwplannen volgen , technieken oefenen i.v.m. bouwen van constructies.
DONKERPAARS; Puzzelhoek; Allerlei puzzels worden aangeboden op niveau. Inzichten leren verwerven.
DONKERBLAUW; Schrijfhoek; Deze hoek is in het begin vooral voor de zonnetjes, experimenteren met letterstempels , letter- en cijferlatjes, woordkaarten nastempelen of naschrijven.
Ook tevens de luisterhoek; Verhalen beluisteren en volgen op prentenboek, geluidenlotto's, luisterspelletjes...
ORANJE; Bouw - en autohoek; Autobanen leren in mekaar steken, parcours maken, gebouwen maken met grote houten blokken en planken...
LICHTROZE; Klein constructiemateriaal; Alles om de kleine motoriek te ontwikkelen; parels rijgen, hamertje tik, steekparels met patronenkaarten, kleine lego'tjes, plasticine, knex, knoopjes, magneetjes...
BRUIN; Vrije teken - en knutselhoek; In dit hoekje mogen de kleuters vrij knippen, kleuren, kleven,met vormpjes werken, latjes, stempels, ten volle experimenteren met technieken ...
GRIJS; Computerhoek; Door verschillende spelletjes aan te bieden , leren ze hun geheugen te ontwikkelen( memoryspelletjes) hun taalvaardigheid stimuleren, tellen, sorteren , denken, kleuren...voor de sterretjes is het vooral leren hoe ze met de muis moeten omgaan door specifieke spelletjes....
WIT; Fantasiehoek; Boerderij en diertjes, poppenhuis met meubeltjes, smurfjes, dino's...
DONKERROZE; Zandtafel en watertafel; Het ontwikkelen van het senso- motorische.
Begrippen ontdekken zoals vullen, vol, leeg, halfvol, zwaar, licht, droog, nat, hoog, lang , kort....
Het zand kan soms vervangen worden door vb, nootjes in de herfst, mais, steentjes.Naar de zomer toe wordt de zandbak verangen door de watertafel.
GROEN MET WITTE BOLLETJES; Winkel; Deze kan naargelang het BC of thema aangepast worden, schoenen, speelgoed, dozen, stenen, flesjes, fruit en groenten...Daar worden vooral begrippen zoals ; veel , weinig , meer , minder, bijdoen, wegdoen, euro's, betalen, geldbeugel, bankkaart, kassa's ....
NIEUW bij dit schooljaar, LICHTBLAUW , Kniphoek, In deze hoek kunnen kls. naar hartelust knippen in allerlei materialen, ze leren de techniek zo goed mogelijk te beheersen.
- Kleuters leren die eerste week ook dat er iedere dag een baasje is die alle kalenders in orde mag brengen en de boodschapjes mag doen voor de juf, die vooraan mag staan in de rij, die de lege flesjes in de bakken mag steken....
- Ze leren ook hun eigen symbool en die van anderen te herkennen , overal aanwezig in de klas.
- Ze krijgen bij het begin van het nieuwe schooljaar ook een doosje met eigen schaar, kleurpotloden en of wasco's, naamkaart voor zonnekes....Daar moeten ze zelf zorg leren voor dragen en proberen hun gerief niet te verliezen.
- Ze leren in die eerste week ook waar ze alles kunnen vinden om zelfstandig aan de slag te kunnen aan de knutseltafels; lijm, penselen, scharen, dozen wasco's en potloden, perforator, nietjesmachine, plakband...
- Ik probeer hen ook de technieken correct en stap per stap aan te leren zodat ze dit verder kunnen oefenen op zelfstandige basis: knippen, kleven, opruimen van materiaal...
Vaak heeft je kleuter geen " zichtbaar" werkje gemaakt en als jullie dan vragen; " Wat heb je vandaag gedaan op school?"
Dan antwoordt hij jullie : " Gespeeld."
Bedenk dan dat jullie kleuter AL SPELENDE geleerd heeft, en dat is heel erg belangrijk.
Met het oog op het eerste leerjaar worden er ( met de zonnetjes) voorbereidende oefeningen gemaakt .
Dit gebeurt vooral met concreet materiaal, specifiek voor taal, wiskunde en voorbereidend schrijven.
Af en toe wordt er eens een werkblaadje aangeboden ter controle.
Maar naast dit ALLES worden er binnen dit thema ook verhaaltjes verteld, liedjes en versjes aangeleerd, spelletjes gespeeld, geknutseld, geturnd...
THEMA...He, kom eens even kijken in ons klasje, wij beginnen aan een nieuw schooljaartje
Hallo mama's , papa's , oma's , opa's, tantes, ooms, en allen die zeer graag even een kijkje komen nemen wat we in het klasje allemaal doen .
We zijn weer een "spiksplinternieuw" schooljaartje begonnen.
En weet je ; We hebben er echt zin in.
Via de BLAUWE blog kunnen jullie meekijken binnen de vier muren van ons klasje.
Het zou ook kunnen dat ik af en toe even een oproep doe om iets mee te brengen.
Natuurlijk komen officiƫle briefjes nog steeds via mail of briefjes komen mee met jullie kleuters.
De eerste twee weken werken we vooral rond het thema ; terug naar school.
Voor de sterretjes ( 2 de kleuters) die nu zonnetjes worden ( 3 de kleuter) breekt er een leuke periode aan , ze krijgen al ietsje meer verantwoordelijkheid en ze mogen dingen doen die de tweedekes nog niet mogen; Bezoek aan het huis van de Sint, gaan zwemmen, met het eerste leerjaar even samen spelen en naar de klasjes zelf eens gaan....
Voor de maantjes ( die van juf Carole en juf Pascale kwamen) die nu flinke sterretjes worden, is het allemaal nog wat nieuw , nieuwe vriendjes , nieuwe klas, nieuwe hoekjes om in te spelen...
Het leerrijke aan de leefgroepen ( graadsklasjes) is dat de zonnetjes nu een hele week zorg mogen dragen voor de sterretjes. Ze nemen elk een kleuter onder hun vleugeltjes en proberen hen te begeleiden naar de toiletten,ze helpen bij de jassen, bij de drankjes, in de speelhoekjes, helpen bij het opruimen in de verschillende hoekjes, proberen zelfs een beetje te troosten als er een kleuterke verdriet heeft.
Natuurlijk loopt juf ook nog rond hoor :-)
Tijdens de eerste twee weken wordt er vooral gewerkt aan een goeie gewoontevorming:
- Kleuters leren de verschillende speelhoekjes kennen, ze maken samen met de juf afspraken van wat mag en niet mag in ieder hoekje, daar leren de kinderen zich dan ook aan te houden.
- Kleuters leren de juiste kettingen te dragen bij ieder speelhoekje, als alle kettingen weg zijn aan een haakje , weten ze dat dit hoekje volzet is en dat ze een ander hoekje moeten zoeken.
De hoekjes van onze klas zijn:
GEEL; De poppenhoek; De fantasie van de kleuters wordt hier gestimuleerd, er is heel veel kans tot taalverrijking , sociaal gedrag wordt bevorderd,verkleedkledij zelf leren aantrekken stimuleert dan weer de zelfstandigheid en zelfredzaamheid, het leren opruimen van de hoek is hier ook van groot belang.
ROOD; Bouwhoek; het maken van constructies , samenspel; hoe kunnen we samen een contstructie bouwen. Bouwplannen volgen , technieken oefenen i.v.m. bouwen van constructies.
DONKERPAARS; Puzzelhoek; Allerlei puzzels worden aangeboden op niveau. Inzichten leren verwerven.
DONKERBLAUW; Schrijfhoek; Deze hoek is in het begin vooral voor de zonnetjes, experimenteren met letterstempels , letter- en cijferlatjes, woordkaarten nastempelen of naschrijven.
Ook tevens de luisterhoek; Verhalen beluisteren en volgen op prentenboek, geluidenlotto's, luisterspelletjes...
ORANJE; Bouw - en autohoek; Autobanen leren in mekaar steken, parcours maken, gebouwen maken met grote houten blokken en planken...
LICHTROZE; Klein constructiemateriaal; Alles om de kleine motoriek te ontwikkelen; parels rijgen, hamertje tik, steekparels met patronenkaarten, kleine lego'tjes, plasticine, knex, knoopjes, magneetjes...
BRUIN; Vrije teken - en knutselhoek; In dit hoekje mogen de kleuters vrij knippen, kleuren, kleven,met vormpjes werken, latjes, stempels, ten volle experimenteren met technieken ...
GRIJS; Computerhoek; Door verschillende spelletjes aan te bieden , leren ze hun geheugen te ontwikkelen( memoryspelletjes) hun taalvaardigheid stimuleren, tellen, sorteren , denken, kleuren...voor de sterretjes is het vooral leren hoe ze met de muis moeten omgaan door specifieke spelletjes....
WIT; Fantasiehoek; Boerderij en diertjes, poppenhuis met meubeltjes, smurfjes, dino's...
DONKERROZE; Zandtafel en watertafel; Het ontwikkelen van het senso- motorische.
Begrippen ontdekken zoals vullen, vol, leeg, halfvol, zwaar, licht, droog, nat, hoog, lang , kort....
Het zand kan soms vervangen worden door vb, nootjes in de herfst, mais, steentjes.Naar de zomer toe wordt de zandbak verangen door de watertafel.
GROEN MET WITTE BOLLETJES; Winkel; Deze kan naargelang het BC of thema aangepast worden, schoenen, speelgoed, dozen, stenen, flesjes, fruit en groenten...Daar worden vooral begrippen zoals ; veel , weinig , meer , minder, bijdoen, wegdoen, euro's, betalen, geldbeugel, bankkaart, kassa's ....
NIEUW bij dit schooljaar, LICHTBLAUW , Kniphoek, In deze hoek kunnen kls. naar hartelust knippen in allerlei materialen, ze leren de techniek zo goed mogelijk te beheersen.
- Kleuters leren die eerste week ook dat er iedere dag een baasje is die alle kalenders in orde mag brengen en de boodschapjes mag doen voor de juf, die vooraan mag staan in de rij, die de lege flesjes in de bakken mag steken....
- Ze leren ook hun eigen symbool en die van anderen te herkennen , overal aanwezig in de klas.
- Ze krijgen bij het begin van het nieuwe schooljaar ook een doosje met eigen schaar, kleurpotloden en of wasco's, naamkaart voor zonnekes....Daar moeten ze zelf zorg leren voor dragen en proberen hun gerief niet te verliezen.
- Ze leren in die eerste week ook waar ze alles kunnen vinden om zelfstandig aan de slag te kunnen aan de knutseltafels; lijm, penselen, scharen, dozen wasco's en potloden, perforator, nietjesmachine, plakband...
- Ik probeer hen ook de technieken correct en stap per stap aan te leren zodat ze dit verder kunnen oefenen op zelfstandige basis: knippen, kleven, opruimen van materiaal...
Vaak heeft je kleuter geen " zichtbaar" werkje gemaakt en als jullie dan vragen; " Wat heb je vandaag gedaan op school?"
Dan antwoordt hij jullie : " Gespeeld."
Bedenk dan dat jullie kleuter AL SPELENDE geleerd heeft, en dat is heel erg belangrijk.
Met het oog op het eerste leerjaar worden er ( met de zonnetjes) voorbereidende oefeningen gemaakt .
Dit gebeurt vooral met concreet materiaal, specifiek voor taal, wiskunde en voorbereidend schrijven.
Af en toe wordt er eens een werkblaadje aangeboden ter controle.
Maar naast dit ALLES worden er binnen dit thema ook verhaaltjes verteld, liedjes en versjes aangeleerd, spelletjes gespeeld, geknutseld, geturnd...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten